Conservatief wiki
Advertisement

Jeruzalem is de hoofdstad en grootste stad van Israël.

Geschiedenis[]

Volgens de Bijbel zouden de Israëlieten rond 1200 voor Christus in Kanaän zijn aangekomen, en circa 1000 voor Christus zouden zij onder leiding van koning David de toenmalige gefortificeerde stad Jebus hebben veroverd op de inwoners, die Jebusieten werden genoemd. De stad werd onder de naam Jeruzalem hoofdstad van het koninkrijk Israël. Jeruzalem is Hebreeuws voor “Stad van Vrede” (Ir-Shalom). De Tempelberg zou de plek zijn geweest waar Abraham zijn zoon Isaac wilde offeren, en koning David liet de Ark van het Verbond hierheen overbrengen, waarna zijn zoon Solomon er de eerste Joodse tempel liet bouwen. Drie keer per jaar gebood de Joodse wet (de Thora) opgang naar Jeruzalem tijdens de hoge feesten, en drie keer per dag moesten (en moeten) religieuze Joden in de richting van Jeruzalem bidden. De stad wordt 700 keer genoemd in de Joodse Bijbel (de Tenach).

Na koning Solomon werd het koninkrijk in tweeën gesplitst, met Samaria als hoofdstad van het noordelijke koninkrijk Israël (waar een alternatieve tempel werd opgericht), terwijl Jeruzalem hoofdstad bleef van het kleinere zuidelijke koninkrijk Judea. Tijdens de Babylonische inval in 586 voor Christus werden de tempel en Jeruzalem verwoest, verdween de Ark en werden de Joden naar Babylon afgevoerd. Na de Babylonische ballingschap in de zesde eeuw voor Christus, mochten de Joden naar Judea terugkeren, maar werd hun land een provincie onder eerst Perzische heerschappij en later Griekse en Romeinse heerschappij. Er werd een nieuwe, kleinere tempel gebouwd op de Tempelberg (voltooid in 515 voor Christus), die door koning Herodes vanaf 20 voor Christus fors werd uitgebreid. In het jaar 70 werd deze tweede tempel vernietigd tijdens de Joodse opstand tegen de Romeinen.[1]

Oude Stad[]

Jeruzalem, de oude stad

De Oude Stad (Hebreews: העיר העתיקה) is dat gedeelte van Jeruzalem dat rond 1860 nog de volledige stad vormde, het gedeelte van de stad dat binnen de historische stadsmuren ligt. De huidige muren werden in de 16de eeuw gebouwd. De stadsmuur had 11 poorten, waarvan er vandaag nog 7 overblijven. De Oude Stad behoort al sinds 1981 tot het werelderfgoed. De buurt wordt opgedeeld in vier kwartieren: een islamitische, een Christelijke, een Joodse wijk en een Armeense wijk.

In de Oude Stad liggen verschillende gebouwen, die voor drie verschillende godsdiensten van groot belang zijn: de Klaagmuur, de Heilig Grafkerk, de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee. De Oude Stad is zonder twijfel een van de mooiste historische buurten ter wereld.[2]

Bezienswaardigheden[]

  • De Klaagmuur is de meest heilige plek voor Joden. Dit is de Westelijke buitenmuur van de vroegere Tweede Tempel. Mannen en vrouwen bidden gescheiden bij de Klaagmuur en op Joodse feestdagen en op sjabbat heerst er een bijzondere sfeer. Voor mannen is het verplicht om een keppeltje te dragen.
  • De Via Dolorosa is de weg welke Jezus moest lopen van zijn veroordeling tot aan de kruisiging. Deze kruisweg loopt dwars door de nauwe straatjes van de Arabische wijk en eindigt in de Christelijke wijk bij de Heilig Grafkerk. Langs de route vind je veertien statiën (stops) die een belangrijke gebeurtenis tijdens de kruistocht van Jezus beschrijven.
  • De Heilig Grafkerk werd gebouwd op de plaats waar Jezus is gestorven en ook weer is opgestaan. In deze kerk staan geen banken, maar wel hebben de verschillende Christelijke stromingen een eigen kapel.
  • Direct naast de Jaffa-poort staat de Toren van David. Van deze oude citadel werd lange tijd aangenomen dat dit het paleis van koning David betrof. Je vindt er nu opgravingen die meer dan 2500 jaar oud zijn.
  • Vanaf de beroemde Olijfberg heb je een prachtig uitzicht over de Oude Stad. Je kunt er langs de tuin van Gethsemane lopen, daar waar Jezus werd verraden.[3]

Referenties[]

Advertisement